mandag 3. mars 2014

Helsebringende frokostvafler

Vaflene ble laget etter man-tager-hva-man-haver-prinsippet, fordi jeg hadde kommet i skade for å skryte på meg at jeg hadde stæsj til å lage vafler av (og butikken var et utelukket hjelpemiddel). Er jo ikke snakk om å si ‘nææj, herre går itj sjø’, når jeg innser at kjøkkenskapene mine ikke bærer preg av beboelse. Så da gjaldt det bare å smekke sammen det som var å finne i et noe spartansk innredet kjøleskap og kjøkkenskap med stort sett rarieteter. Smør? Nei.. Hvetemel? Nei.. Speltmel da? Nei… Vaffelmiks? God idé! Nope..

Men vafler det ble det. Jeg brukte sånn cirka: 

nøyaktig 3 egg
et halvt beger Rørosrømme og vel så det
en god dæsj siktet rugmel
en dæsj havremel
en skvett vaniljeekstrakt
et dryss bakepulver
litt eksta lett melk for å få en passe konsistens

Måtte steke vaflene i rapsolje, men om sant skal sies ble vaflene faktisk megadigge! 


Supersunne vafler stekt med et velbrukt og ujevntstekende vaffeljern

Også så sunne da! Dette må være utmerkede vafler for alle som kvier seg for å spise hvetemel, og vet å sette pris på et høyt fettinnhold. Fett er lavkarbo, og dermed en anerkjent ingrediens i sunne produkter i mange kretser. Dessuten var rømmen både kortreist og økologisk, melken tilsatt ekstra D-vitaminer og eggene kom fra frittgående høner, om jeg ikke tar feil.

Blir man ikke sunn av dette, så vet ikke jeg. Men om jeg ikke vet, og den fysiske helsa, mot formodning, ikke blir merkbart fremmet, får i alle fall den mentale helsa seg et løft :D




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar