onsdag 3. desember 2014

Snu kappa etter vinden

Jeg har aldri hørt noen omtale det å snu kappa etter vinden i positive ordelag. Men i dag var det den eneste fornuftige handlingen.

For å starte med konklusjon, kan jeg ganske enkelt konstatere at jeg har aldri vært på en rarere skitur enn det jeg var på i kveld. Værprognosene har lenge lovet oss storm, og i dag slo de til! Kong Vinter, eller hvem det nå er som står bak, var ute og bruste med fjærene, og vi får, i skrivende stund, en forsmak på hva som er i vente. I følge hardbarkingene som snart skal hjem, er ikke dette noe vær å skrive hjem om, men jeg gjør det allikevel. Vel inne på rommet mitt, etter denne rare skituren, noterer jeg meg at det ikke er behov for, eller tilrådelig, å ha vinduet på gløtt, for med orkan i kastene trekker det ganske godt gjennom den sprukne ruta mi som ligger opp mot været, og det ligger et tynt sandlag på gulvet nærmest vinduet.

Men tilbake til det jeg egentlig skal fortelle om. Sven og jeg ville uansett vær ha litt luft, noe vi også fikk, og bestemte oss for å trosse naturkreftene og ta oss en skitur. 

Godt rustet mot vær og vind, og det som kommer med den. Vanskelig å fange vinden på bildet, men her blåser det nok til at jeg sliter med å holde kameraet (og meg selv) i ro.

Godt påkledd og med vinden i ryggen la vi avsted med kroppen som seil og skiene i plog. Det er vanskelig å avgjøre hvor lenge leken er god i sterk medvind, for man skal jo også hjem igjen. I vårt tilfelle var hjem tvert imot der vi kom.
 
Sven i plog på flatmark

- På tide å snu?
- Nja.. Nei, vi går litt til.

Ikke lenge etter hadde vi gått litt til, og da var det bråstopp. Og vel så det. Vinden vendte på sekundet, og fra å ha god fart forover ble vi plutselig blåst hjem igjen! Voksne, store mennesker som vi er. Jeg snudde på hælen og nøt godt av effekten, mens svensken så det som best å legge seg ned når baklengsfarta ble for stor. Vi føyk i retning hjem til veien delte seg, der vi valgte omveien, i håp om at vinden skulle snu atter en gang. Det slo ikke helt til, men fenomenet var uansett like forbløffende.

Enn at jeg skulle få oppleve dette, da. Jeg som har motvind som varemerke for turene mine!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar