mandag 11. august 2014

Ekspedisjon Ishav – ved startstreken for den lange veien tilbake

Ekspedisjon Ishav – ved startstreken for den lange veien tilbake


Skrevet 29.07.2014, Mosselbukta

For ganske nøyaktig 97 år siden pakket drivisen seg hardt her vi nå ligger på svai, og den splitter nye båten Ishav sto ikke til å berge. Mannskapet på 10 fikk reddet seg i land og hadde kun ett valg hvis de ønsket å overleve, nemlig å ta seg til Longyearbyen før de enten frøs eller sultet i hjel.

Vi står ovenfor et ganske annet valg, men velger allikevel å tusle i samme lei som gutta fra en svunnen tid, med samme mål for øyet.

Turen opp hit har gått på to døgn med lite hvile. Det er dårlige utsikter for vær til å være til havs i horisonten, så skipperen har vært ivrig på å komme fram hit for å, tidligst mulig, starte på returen.  Selv om turen nordover har gått ganske i ett, og stort sett for motor, har vi fått sett en masse, og været så langt har vært upåklagelig, hvis man skal legge det at vi ikke har hatt vind til å seile i til siden.

Ny-Ålesund, søndag 27/7

Mektig natur I

Mektig natur II

Mektig natur må foreviges

Finvær, sommerferie og seiltur er ensbetydende med bading der jeg kommer i fra, så da vi midt under nattvakta kom til 80 grader nord, var det ingen bønn: Alle fikk bade! Jeg kan love dere at det var årets kaldeste bad, og det med god margin! Jeg kan også love dere at det hele var min ide, det også med god margin, tror jeg.
Bading på 80 grader Nord, tirsdag 29/7 kl. 0415

Ellers av høydepunkt, er det ikke til å komme utenom at vi fikk se en bamsemor med en liten en på slep da vi var inne på land for å se på noe gammelt skrot som lå igjen etter noen tullinger som for drøye hundre år siden trodde luftballong var beste løsning for å ta seg til Nordpolen. Binna var på mange hundre meters avstand, noe som gjerne kan bli stående som min personlige rekord for close encounter av isbjørn.
Virgohamna, mandag 28/7, like etter dukket bamsen opp

Da er nærbilder av hvalrosser mye festligere.
Hvalross på Prins Karls Forland, søndag 27/7

Jeg er ganske sikker på at jeg har påstått at jeg har følt meg som en hvalross på land mer enn en gang, men etter å ha betraktet disse skapningene, er jeg også ganske sikker på at det ikke kan stemme. Maken til lite elegant manøvrering av egen kropp er et sjeldent, men høyst underholdende, syn! Det gjenstår selvfølgelig å se hvor elegant vi selv er når vi, om ikke lenge, blir nedlesset med 30 kg på ryggen.

Bading med hvalross, Marit til høyre…

Omtrent 250 km ligger mellom oss og Longyearbyen. Guri Anne, Markus og jeg tar beinene fatt når folket har våknet til liv og en kraftig egg-og-bacon-frokost er inntatt. Kari og Inga blir med på første dagsetappe før de, sammen med resten av gjengen, tar båten tilbake til Longyearbyen. Nå er Ekspedisjon Ishav for alvor i gang!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar