lørdag 23. august 2014

Ekspedisjon Ishav - Den moderne versjonen av Dødsmarsjen - 1. akt

Ekspedisjon Ishav 27. juli - 15. august 2014 – I Markus N. Hansens fotspor fra 1917 etter et forlis som nesten kostet mannskapet på fangstskuta Ishav livet, med barnebarna Guri Anne og Markus G. Hansen. Underveis blogget jeg ved å sende tekstmeldinger fra satellittelefonen. Jeg ønsker nå å fortelle litt mer om turen tilbake til Longyearbyen etter at vi ble satt av seilbåten i Mosselbukta nord på Spitsbergen, samt vise noen av de par-tre tusen bildene vi tok.

Er dere klar over hvor lang den fjorden er? Det var vi egentlig ikke. Vi ble svar skyldig. Men bare midlertidig. Nå vet vi hvor lang Widjefjorden er.
Det er vanskelig å vite hvor man skal starte når man skal fortelle om en tur som varte i tre uker, der opplevelsene var utallige, inntrykkene sterke, følelsene mange og minnene fortsatt så ferske at det nesten gjør vondt å ikke fortsatt være underveis.

Et hundeliv

Entusiame over elvekryssing ved Sørbreen. Foto: Markus Hansen

Fra dagboka: Den første dagen trasket vi i fjæra og fant plenty med vrakrester. Om de stammer fra Ishav er jo ikke godt p si, men artig åkkesom. Jeg nikoser meg på tur, det er ikke til å stikke under en stol. Det er heller ingen tvil om at dette er en helt unik og opplevelsesrik tur!

Vi fant et eldgammelt våpen som nå vil få status kulturarv. Det er ikke lov til å flytte på gamle gjenstander, så våpenet ble liggende igjen der vi fant det. Alt vi tok var posisjonen, som ble videreformidlet til sysselmannen da vi var tilbake i Longyearbyen. Foto: Guri Anne Hansen

Vi var langt vekk, lenger ute i ødemarken enn man kanskje bør, men spør du meg helst må, og var stort sett overlatt til oss selv. Vi hadde selvfølgelig med kommunikasjonsutstyr for å bli berget om krisen var stor nok, men å faktisk benytte seg av det er for meg en utenkelig tanke. Så vi var alene. Vi hadde hverandre og gledet oss til å gyve løs på landskapet som strakte seg lenger enn øye rakk.

Stilongspatruljen på vanntokt

Kongen på grushaugen

De to første dagene var harde. Vi hadde egentlig trodd vi skulle få en myk start fordi vi hadde relativt lette sekker. Målet for dag 2 var etterforsyningene som seilbåten hadde lagt igjen til oss, men vi hadde, strengt tatt, tatt oss vann over hodet i forhold til distansen. Etappene vi hadde lagt opp til ser overkommelig ut på kartet (1:100 000), men det var veldig kupert og de sarte føttene våre sutret høylytt over det steinete underlaget. I tillegg hadde vi et par brekryssinger som var avhengige av pent padlevær, så vi kom til etterforsyningene som lå i Villa Møen først på dag 4. Men det var greit. Vi hadde masse tid og nøt det å være i gang i langdrag.

onsdag 30. juli 2014
‘EN DØGNVILL GJENG PÅ 3 SITTER NÅ V BÅLET V VÅRT 1. HJEM SLITNE, MEN FORNØYDE ETTER EN LANG DAG I KUPERT TERRENG.’

Fra dagboka: 31.7 Døgnet er helt snudd, men det spiller ingen rolle for lyst. Ferdig med det.

I land etter padleturen forbi Nordbreen

Fra dagboka: Spenningsmomentet var kryssingen av Nordbreen som måtte gjøres tidlig på dagen før det anmeldte været satte inn. Sen avslutning på dag 1 ga en sen start på dag 2 og kryssinga ble fullbyrdet i grevens tid. Det slo ganske godt i ilandstigningen og vinden tok bare mer og mer.

Stedet der Markus og jeg gikk i land

Blogg torsdag 31. juli 2014
‘SPENNENDE DAG MED DÅRLIG VÆRMELDING OG HÅRETE TERRENG. VI PADLET 1.7KM FORBI NORDBREEN I FRISK NORDAVIND SOM ETTERHVERT BØD PÅ SNØ. VI FIKK OGSÅ MED OSS NOEN STRIE ELVEKRYSSINGER OG BLE BÅDE VÅTE OG SLITNE, MEN DET HAR VI NESTEN GLEMT NÅ.’

Fra dagboka: Målet var en hytte avmerket på kartet, men som vi ikke hadde noe info om. Jeg var skeptisk til hyttas eksistens, men den fantes og var av ypperste klasse.

På dag 2 kom vi til Midtbreen der vi fant vår drømmebolig Wentebu. Og der ble vi ventende. Det blåste såpass at det ikke var tilrådelig å ta seg forbi, så da ble vi altså ventende i og ved bua. Å vente anses ofte som kjedelig, men takket være Svalbards mest fryktede beboere fikk vi underholdning så det holdt. Første natt (eller vi sov i alle fall) ble vi vekket av en Ariel som var i fistel over at en forbistreifende isbjørn ikke så forskjell på hundemat og bjørnemat. Jeg har aldri vært så nær en slik bamse, ikke engang i dyrepark, og jeg håper vel egentlig at jeg aldri vil komme så nær igjen. Selv om behovet for å se isbjørn på turen for mitt vedkommende var fraværende, må jeg innrømme at jeg er glad vi fikk denne visitten. For det første var det ganske artig og for det andre fikk vi alle øynene opp for at isbjørnfaren på Svalbard er reell, og vi ble dermed mer skjerpet. Senere samme dag labbet det en voksen kar (tror jeg) fordi oss på rundt 100 meter avstand uten å ville ha noe med oss å gjøre. Helt greit det og.

torsdag 31. juli 2014
‘I MORGES BLE VI VEKKET AV EN ISBJØRNVAKT I HARNISK. EN UFORSKAMMET NÆRGÅENDE BAMSE FORSYNTE SEG AV MATEN HENNES. ET PAR SKREMMESKUDD GJORDE SUSEN. VI ER FORTSATT VED MIDTBREEN OG VENTER PÅ VÆRET FOR Å KUNNE KRYSSE PÅ FORSVARLIG VIS. VAKRE OMGIVELSER & TOPP STEMNING’

Fra dagboka: Vi fikk besøk av en bamse til, men den holdt seg på avstand og lusket forbi.  Foto: Guri Anne Hansen

Neste dag la vinden seg, og vi kom oss videre. Videre til maten vår og etter hvert til Austfjordneset, som var siste stopp på østsiden av Widjefjorden.

Fra dagboka: 1.8 Sitter på morgenkvisten og er en tregstarta gjeng. Kaffe på senga og massasjebytte er på ingen måte å forakte. Tror vi skal videre i dag. Er fortsatt litt vindfullt, men fjorden er tilsynelatende mindre røff. Nå gjelder det bare å få i seg litt frokost, og ta seg (og utstyret) sammen!

fredag 1. august 2014
‘ENDELIG KOM VI OSS FORBI MIDTBREEN, OG TOK SØRBREEN MENS VI VAR I GANG. ETT BJØRNEBESØK SIDEN SIST PÅ TRYGG AVSTAND. NYTER GODT AV ET DEPOT MED MASSE LUKUSMAT SOM SEILBÅTEN GJEMTE UNNA FOR OSS. SNØ & NORDAVIND STO PÅ DAGENS VÆRMENY.’

Fra dagboka: 2.8 For øvrig digg å være på tur, og det virker som vi har en fin og overkommelig tur i møte – med nesten for god tid. Men det er jo flott. Ingenting slår bål og hyttekosJ
Nå har vi fått etterforsyningene fra båten og har en dag med rekordtunge sekker på dagens etappe. Blir interessant!

søndag 3. august 2014
‘EN LANG OG HINSIDES FORSKJØVET DAG ER STRAKS OVER. VI HAR TRASKET OG PADLET NATTA GJENNOM I MAGISKE OMGIVELSER! I "NATT" SKAL VI BO I ET BJØRNERASERT SKUR, FLATØYRHYTTA BLANT KJENTFOLK. TURENS FLOTTESTE DAG OG STUSSELIGSTE HJEM!’

Utsikt fra Flatøyrhytta etter at vi hadde slått planker for hullet i veggen

Fra dagboka: 3.8 I går var en slags evighetsdag. Tiden var uten betydning og natta var magisk.
Vi la oss rundt kl 09, og nå sitter jeg her i sola ved bålet, nyter en fantastisk utsikt, har akkurat spist toast fra bålet og kokkaffe, og livet er herlig. Frokost kl 1845 og nå er vi straks klare for å padle litt videre.

Tidlig fase av snubleblussriggingen. Bildet er tatt fra teltplassen som er litt unna strandlinja for å få litt avstand fra det typiske bjørnetråkket. Bålet ble alltid tent i fjæra som seg hør og bør på Svalbard. Foto: Guri Anne Hansen

mandag 4. august 2014
‘EN SLAGS HVILEDAG MED GUMMIBÅTCRUISE PÅ SPEILBLANKT VANN I KULISSER SOM IKKE LETT LAR SEG BESKRIVE MED ORD. VI CAMPER I DAG VED EN BREARM I EVENTYRLAND. I SKRIVENDE STUND PASSER JEG KAFFEN PÅ BÅLET MENS SNUBLEBLUSSET RIGGES BAK MEG.’

Happy camper

Her gjør vi oss klare til padling i totida på natta

Å bevege seg langs en fjord dag ut og dag inn kan kanskje virke lite givende for mange. Men det kan jeg love at det ikke var. Utfordringene kom som perler på en snor, og vi vekslet mellom å gå og padle i packraftbåtene i eventyrlige omgivelser. Det er mye som er spesielt med Svalbard, men for meg er det kanskje lyset som er noe av det jeg vil minnes best, i alle fall hvis jeg glemmer all steinen. Eller forresten, jeg tror det blir delt, for det er når lyset faller på steinene at den magiske stemningen oppstår.

tirsdag 5. august 2014
‘KOM TIL AUSTFJORDNES I DAG OG BLE MØTT AV EN ENORM GJESTFRIHET AV FANGSTFOLKET HER. PRIMA STORKOBBEBIFF TIL MIDDAG GODT OVER MIDNATT’

Austfjordnes. Foto: Guri Anne Hansen

onsdag 6. august 2014
‘I DAG HAR VI VÆRT HANGAROUNDS OG BIDRATT MED VEDHUGGING, PØLSEMAKING, BRØDBAKST I VED OVN & ANDRE FANGSTHYTTESYSLER. TOPP AVVEKSLING!’

torsdag 7. august 2014 (kl 02)
‘VI ER PÅ STEDET HVIL PGA VÆR, SÅ JEG SITTER NÅ VÆRVAKT FOR Å KUNNE UTNYTTE ET EVT VINDU. TENDENSER TIL BRAKKESJUKE, ELLERS ALT VEL!‘