lørdag 22. februar 2014

Arrangert ekteskap over en kopp te

Afghanere liker te, og afghanere liker å servere te. Jeg mener bestemt at det ikke er skivebom om jeg påstår at samfunnet er bygd opp rundt all denne tedrikkingen. For min del har gjestfriheten vært overveldende, men nå begynner det å bli nok te. (Og for lite kaffe, men det er en annen sak.)

‘When you come to Kabul, you will be very valuable.’ Jaha? ‘Yes, I will sell you and Birgit by the kilo.’ Her drikker vi te hos en bryllupsplanlegger allerede første dag i Kabul.

Temaet ekteskap har vært en gjenganger, da gjerne i forbindelse med tedrikking. Afghanernes syn på hvordan jeg skal klare meg, er fortsatt festlig, men ser for meg at det ikke er evigvarende.

‘With the scarf always, you will find a husband as soon as possible.’ Litt usikker på validiteten til det rådet. Men kanskje de har rett… Min mor liker å hevde at 'alt pynter på ei gammel trillebår'.

‘But, Marit, when will you get married?’ Når tiden er inne. ‘The time is now!’ Resten av middagen gikk med til å iherdig prøve å gifte meg bort til en liten, skjønn afghaner som satt rett ovenfor meg.


Dagens nyerverving funnet hos Bokhandleren i Kabul. Gleder meg til å lese den over en kopp te!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar