torsdag 27. mars 2014

Turplanlegging av ymse grad


Turplanlegging er ofte en viktig del av turen, og burde kanskje alltid være det. Men det er en kjensgjerning at planleggingen ikke alltid står i høysetet. Og, som alt annet, kommer det an på hvem man spør, hvilket svar man får om man lurer på hvor viktig det er med en god plan. 

For min del er det veldig variabelt hvilket arbeid som blir nedlagt før jeg drar på tur, selv om de aller fleste polfarere og deres fans elsker å sitere Amundsens uttalelser om verdien av god planlegging. 


Fritt oversatt sitat: Seier venter den, som på forhånd har alle sakene i orden, folk kaller det flaks. Nederlag er sikret den, som ikke i tide har truffet de nødvendige forholdsregler, folk kaller det uflaks.

Jeg var nemlig innom biblioteket på Framsenteret i Tromsø i går, hvor alt av polarlitteratur finnes. Jeg hadde ikke så mye tid der, så det eneste jeg fikk ut av det, var at jeg ble overbevist om at min neste tur kan bli rammet av uflaks.


På tur over Grønland (Rett vest) hadde vi per definisjon held etter møysommelig planlegging.

Nå er det riktignok ingen ekstrem tur det er snakk om denne gangen, men jeg vil allikevel påstå at noe planlegging er å foretrekke. Og noe har vi da også planlagt, Atle og jeg. Vi kjøpte enveis billetter til Kirkenes i går, som vi akter å tro vil ta oss til et mulig startsted for turen. Turen på ski og med pulk opp på vidda og der omkring. Ellers har vi planlagt å drasse med oss cirka det samme som da vi krysset Grønland for tre år siden, skjønt ikke så mye av alt. Det er jo en plan, det. 

Neste punkt på lista vi ikke har forfattet, var å skaffe kart. Men utvalget ble rett og slett for stort. Jeg prøvde meg på et 1:400 000 kart, for å dekke hele Finnmark. Jeg skal innrømme at det var et dårlig forsøk på å lure meg selv til å tro at det ville gjøre susen, og som Alte påpekte så fint, var det fåfengt å tro at det skulle være til hjelp. Så da så. 

Uendelige turmuligheter

Men når man ikke har bestemt hvor man skal gå, og enorme Finnmark er målet, blir det en kostbar affære å kjøpe kart. For å dekke det tentative området måtte jeg investere i 8 eller 9 kart, og det ble litt voldsomt, så hvorfor ikke utsette det? De har sikkert kart i Kirkenes også. La oss håpe det, og at vi da har klart å bestemme oss for omtrentlig trasé. Man skal jo melde fra hvor man går. Men vi har tid. Vi har hvert fall en 36 timers tid. Skal bare pakke først.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar