|
Flysimulatoren bærer tydelig preg av dagens strabaser etter første gangs bruk |
Onsdag
og midtuke, og i utgangspunktet en helt normal dag. Som jeg kanskje allerede
har klart å gi inntrykk av, finnes det egentlig ikke helt normale dager her, og
i dag var intet unntak.
|
Pilten står i beredskap ved flymottak |
|
Kanadisk, modifisert DC3 |
|
Antenneutstyr og annet snacks hentes ut på få minutter før flyet fortsetter på ferden til tyskerne |
Dagen startet med brannteori, før et kanadisk fly
gjorde en touch-and-og-manøver på flystripa for levere diverse sårt trengte
remedier til KSAT. Timet og tilrettelagt, ble resten av dagen brukt til
alvorspreget opplæring av brannbilen i form av lek og moro, siden vi allikevel
var ute og luftet den. Opplæringen, som seg hør og bør, besto av mye søl med
vann, sirener og blålys, simulert slukking av brann i et liksomfly og
øvelseskjøring på blåisen. Heldigvis er jeg ikke utlært i faget, så da kan jeg
bare glede meg til neste harde treningsøkt.
|
Ida jobber også i vegvesenet og reparerer flyplassveien |
|
Rørlegger Per-Morten sørger for vanntilførsel |
|
..og moroa er i gang |
|
Foto: Per Morten Aarak |
|
Vår splitter nye flysimulator |
|
..og sånn gikk dagen |
Lidia (C-GEAI) gir seg ikke! Hun har havarert to ganger i DML, en gang oppe i Breplogen (2006) og en gang ved Ulvetanna (2012). Gamle Dakotaer dør ikke, de bare flyr inn i evigheten!
SvarSlettVeldig glad hun ikke var klar for neste havari akkurat her! ;)
Slett